VERHALEN & POËZIE


Op deze plek vind je (voorlees)verhalen en gedichten die je kunt gebruiken in jouw lespraktijk. Ook vind je hier artikelen en lesideeën rondom het schrijven van verhalen en poëzie. Een verhaal of gedicht delen mag, als je mijn naam erbij vermeldt en met een link verwijst naar deze pagina. In de zoekbalk kun je zoeken op onderwerp.


door Dientje Goebert-Sanders 01 feb., 2021
Waarom ik van jou hou. We zeggen het te weinig tegen elkaar. En misschien helemaal de afgelopen weken. Deze week is het de week van de poëzie én Valentijnsdag is in aantocht: tijd voor de mooiste liefdesgedichten dus!
29 dec., 2020
Compleet Halloween thema met muziek van Hans van Eerden. Dit is eerder verschenen in Praxisbulletin (oktober 2013). Je vindt alle bijlagen en extra materialen in het online Praxisbulletin archief. Klik op de button om het artikel te bekijken.
28 dec., 2020
Een beetje verliefd is een compleet thema met muziek van Hans van Eerden dat aansluit bij Valentijnsdag. Dit is eerder verschenen in Praxisbulletin (januari 2014). Je vindt alle bijlagen en extra materialen in het online Praxisbulletin archief. Klik op de button om het artikel te bekijken.
door Dientje Goebert 22 dec., 2020
Ik ben een groot fan van theaterlezen. Bijna alle kinderen vinden het heerlijk om al lezend in een rol te duiken, weet ik inmiddels uit ervaring. Vorig schooljaar schreef ik als experiment een theaterleesverhaal met een leesgroepje. Zij bedachten hun eigen rol, karaktereigenschappen en de verhaallijn. Vervolgens werkte ik de theaterleestekst uit. Ze vonden het fantastisch om hun eigen verhaal op die manier te kunnen lezen. Met zoveel tekstbeleving had ik de kinderen nog nooit horen lezen. Voor www.theaterlezen.nl werkte ik het idee uit tot een praktische lesopzet. Je kunt het praktijkvoorbeeld via de button openen. Heb je ook met de klas of een groepje een theaterleestekst geschreven? Laat het mij weten, ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen in de praktijk!
door Dientje Goebert 22 dec., 2020
De kinderen waren trots, maar ik misschien nog wel meer. Elke week oefen ik met een viertal dyslectische leerlingen uit groep vijf het lezen met Taal in blokjes. Elke week gaan ze ook twee keer met het materiaal in de klas aan de slag. Ze hebben plezier in het werken met de methode (zie ook www.taalinblokjes.nl ) en vinden steun in het coderen van de woorden met kleuren. Samen schreven we een verhaal voor een schrijfwedstrijd van Taal in blokjes. Eén leerling wilde graag dat er vieze scheetjes in het verhaal terecht zouden komen. En, eerlijk is eerlijk, de vieze scheetjes hebben een belangrijke rol gekregen in het verhaal 'Het eenzame paard van Sinterklaas'. Het viert al sleepte er de winst mee binnen: een kwartetspel en publicatie in de bibliotheek van Taal in blokjes. Juichend en springend gingen ze de school door toen ze het hoorden. Ik juichte en sprong mee. Deze kinderen, die door hun dyslexie elke keer nét een stapje harder moeten zetten, hebben deze succeservaring zo verdiend. Klik op de button om het verhaal te lezen.
Share by: